september 5, 2021

Crankset

Racefietsonderdelen

Crankset is het speelterrein voor twee hoofdtypen fietsen: de tijdrit en de enduro. Alle andere types hoeven zich niet aan te melden. Het tijdrit crankstel is de standaard racefietsonderdelen waarop je de amateurs in Europa en Noord Amerika ziet rijden. Het heeft oversized vrijloopremmen die bijna altijd een versnellingszaak zijn. Het bestaat uit drie hoofdcomponenten: een materiaal voor de rollers, een versnellingsnaaf en een shifter. De versnellingsnaaf is wat de ketting van het ene onderdeel naar het andere brengt – het is de basis van je fiets. Doe het verkeerd, en je motor zal de Land Rover van je vader imiteren. De versnellingsnaaf is een miniatuurmeubel dat aan beide zijden van je fiets is geplakt met een korte as ertussen en de crankarm waaraan hij is vastgeschroefd. Tenzij je een speciale reden hebt, hou het simpel. Dit is het. De keuze die je moet maken is tussen een naaf aangedreven tandwielversnellingsfiets en Campagnolo of Shimano compacte kettingen.

Sportspecifieke cranks zijn langere, duurdere versies van traditionele cranks. Ze stimuleren grotere versnellingen ten koste van de wendbaarheid en de mogelijkheid om ultiem uit te halen zonder de beperkende koppeling Automatische schakelmechanismen die deze cranks gebruiken, doen normaal gesproken pijn aan je knieën. Je knieën zullen behoorlijk opgepompt raken, omdat er veel metaal aan de binnenkant van de cranks zit dat het schakelmechanisme verbindt. Deze cranks zijn one size fits all. Er zijn geen adapters (geen gaten om vervangende crankonderdelen in te steken), dus ze zijn een serieuze bron van vermoeidheid. Versterking van de verbindingsdelen (schroeven en sluitringen) zal tractieproblemen tot een minimum helpen beperken. Het monteren van een crank op een post- of junkfiets zal je rijvaardigheid lessen als je net begint. Je moet hier behoorlijk ervaren voor zijn. Het is altijd behoorlijk gek om te zien hoe lang een doorsnee been het heeft voordat je naar de volgende gaat.

Trapas Dit is de grote moeder van je fiets. Het is bedoeld om je fiets bij je kruis te houden (ongeveer 25 cm achter het zadel) wanneer je stilstaat. Hij doet dit door het gewicht naar de achteras te verplaatsen. Het neemt ook de rol van aero- Moto tester op zich. Als u een kilometer of meer bergaf gaat, houdt u uw vork waarschijnlijk in een krappe positie. Deze fietsonderdelen zullen vrij snel verslijten omdat de druk en de buiging die erop wordt uitgeoefend enorm is. Automatische versnellingen zijn het gemakkelijkst te onderhouden. Je hoeft ze alleen maar elke keer handmatig te schakelen. Als je nog steeds aarzelt, kun je altijd nog handmatig schakelen, een optie die niet altijd openstaat voor beginnende motorrijders. Zoals met alles geldt ook hier: oefening baart kunst. Een goede vuistregel is dat als je trapas niet brandschoon is, het werk nog niet gedaan is. Brakes Rammen zijn de meest voorkomende onderdelen op fietsen. Daar is een goede reden voor: ze hebben het beste oppervlak en zijn het meest effectief bij het remmen. Hoewel schijfremmen nu de meer gangbare keuze zijn, kan het toch gebeuren dat ze beslaan als je door modder rijdt. Als dat gebeurt, is het vervangen van de rem wel het laatste wat je wilt. Hoe soepeler, hoe beter. Er is geen echt verschil in prestaties tussen een remklauw (voorvelg) en een naaf (fietswiel). Het enige echte verschil is het gewicht.

VersnellingenEr zijn vier hoofdversnellingen op fietsen. Dat zijn vrijloop, achterwielaandrijving, vooruit en achteruit. Elke versnelling heeft zijn voor- en nadelen. Laten we eerst eens kijken naar vooruit en achteruit. Fowheel: Voordelen- pedalen vooruit en achteruit, dus geen uitrollen nodig. Remmen vanuit stilstand laat u nauwkeurig stoppen met weinig uitrollen. Kan worden gebruikt wanneer u snel moet stoppen – bijvoorbeeld op een kruispunt. Nadelen- langzaamste versnelling beschikbaar, hoewel goed voor sprints of heuvelbeklimmingen. Op dit moment, geen rem piepjes anders dan uw verbeelding (zeer vervelend op oude fietsen). Achteruit: Voordelen- schakelen vanuit versnelling 1 voor meer snelheid, geen uitrollen. Bergafwaarts fietsen is zeer efficiënt.

Lees meer

inkoop en verkoop