augustus 27, 2021

Een Personal Assistant kan je meer geld opleveren

Virtual assistant

Een van de (vele) manieren waarop een Virtual Assistant gebruik kan maken van zijn of haar talenten is door middel van een bijbaan. Een bijbaan is simpelweg een extra taak die de Personal Assistant uitvoert naast zijn of haar reguliere baan. Bijbaantjes zijn soms voorbestemd om te worden verrekend met de rekeningen van de reguliere baan. Veel mensen in het herhalen van dezelfde taak vaak zijn. Ik herinner me toen ik vroeger werkte als administratief assistent voor een hypotheek bedrijf. We hadden een opzegtermijn van twee weken om onze diensten te beëindigen. Deze opzegging werd ons gegeven omdat we uitzonderlijk goed hadden gepresteerd. Ondanks het feit dat we ons ontslag hadden ingediend, werd ons gevraagd nog een maand langer te blijven. Dit werd gedaan omdat de CEO veel van het personeel binnen en buiten zijn bedrijf persoonlijk had gekend. Omdat wij bij het personeel in goede aarde vielen, kregen wij niet het “tante”-signaal om te vertrekken. Dat tart gewoon het gezond verstand. Hetzelfde zou kunnen gebeuren als je te lang ervaring hebt in het omgaan met te veel mensen, een te ingewikkeld computerprogramma hebt of te veel informatie onthoudt, of te veel contacten hebt om bij te houden. De lijst gaat natuurlijk maar door.

Sommigen van ons hebben misschien zelfs te veel contacten (dat hebben we allemaal wel eens) en daarom heb ik een vraag voor u. Neemt u eigenlijk wel contact op met de helft van de mensen die u kent? Ik merk steeds meer dat de mensen die ik ken en die ik beschouw als “connecties” (in tegenstelling tot mensen die ik ken – dit is een heel andere kwestie die we in een andere posting zullen behandelen) eigenlijk meer contact opnemen met de mensen die ze kennen dan dat ze bellen uit naam van andere mensen die buiten het circuit staan.

Dit komt misschien als een schok voor jullie allemaal. Maar, ik ben ook wel eens zo iemand geweest. Ik kon eigenlijk geen van mijn familieleden die ik kende in het hele land elke dag bellen, omdat ik zou worden overboekt in het bellen van hen. Ik moest eigenlijk bepaalde verkopers bellen die ik kende, omdat ik gewoon niet al mijn overlastvergoedingen kon gebruiken om mensen te bellen die ik kende, ook al waren het de plaatselijke effectenmakelaars voor bloemstukken of bekabeling.

Welnu, ik heb moeten wennen aan de nieuwe manier van zakendoen, en ik vind het veel gemakkelijker om te werken. Bel een willekeurige oude bedrijfseigenaar in het land, en ik kan u vertellen dat, ook al heeft hij alle reden van de wereld om boos op u te zijn omdat u hem zijn telefoontjes afneemt, hij niet zo lang achter u aan zal zitten. In feite is hij waarschijnlijk net zo gefrustreerd als jij met zijn uit de hand gelopen zaak, en is hij waarschijnlijk net zo moe van het horen van het woord “je hebt problemen”, omdat hij zelf dat soort problemen heeft gehad.

Ik heb ook nieuwe manieren moeten leren om met mensen te communiceren. Mensen die vroeger voor elke nieuwe bestelling een verplicht telefoontje van twee minuten naar hun vriend op straat pleegden, plegen dat telefoontje nu tussendoor en een lopende bestelling. Zij worden betaald om informatie te geven, in ’s hemelsnaam! De gemiddelde leidinggevende in een multinationaal concern zou wel willen dat u zo inschikkelijk was geweest voor zijn behoeften! En dit is misschien wel de grootste tekortkoming van onze nationale beroepsbevolking: het gebrek aan inzicht in de invloed die woorden hebben op het leven van mensen. Het woord “u” kan ofwel een kalmerende, blije e-mail naar een nieuw contact sturen, of een beruchte, ongeïnspireerde kreun. Dezelfde vrachtwagenchauffeur die tegen de ergste recessie in een generatie is aangelopen, zit nu met een stapel papieren die hij nergens kwijt kan!

Dus, als “het bedrijf” een manier zoekt om u en mij efficiënter te maken, is het aan “ons” om onze manieren te veranderen. Maar natuurlijk zullen diegenen onder ons die niet de aandacht krijgen die we zo wanhopig nodig hebben, ook hun manieren moeten veranderen. En zoals het Chinese spreekwoord ons eraan herinnert, “als je iets van anderen wilt krijgen, moet je degene zijn die iets geeft”.

Dus laten we beginnen met de basis, oké? Ik bedoel, wat is het dat je wilt van andere mensen? Van het leven?

De basis is hetzelfde voor zowel interviews als het leven. Meer basis dan dat kan je niet krijgen! Interviews zijn niet specialer dan welke andere menselijke activiteit ook. Vraag jezelf eens af of je ooit gehoord hebt van het “sollicitatiegesprek”? Zo niet, dan stel ik voor dat je het steeds herhaalt tot je het wel weet. Er is een beroemd boek dat bestaat uit de juiste antwoorden op deze vragen, willekeurig geplaatst in een gemakkelijk te lezen formaat. De titel zegt het al: Sollicitatievragen die mensen om geld vragen.

Degene die dat boek heeft geschreven, heeft er ongetwijfeld een enorme som geld voor gekregen. Ik betwijfel of hij ook maar een dubbeltje betaald heeft gekregen! Gebruik makend van het totale bedrag omdat er net een dubbeltje uitkwam!

Lees meer:
Personal assistant
Virtuele assistent