september 5, 2021

Hoe de juiste taal te gebruiken?

Reorganisatie ontslag

Gebruik de juiste taal Dit is waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen om te onthouden bij elke vorm van organisatorische verandering. U moet informatie presenteren die accuraat en correct is. Elk woord dat in uw reorganisatie ontslagbrief staat, moet correct gespeld zijn en zelfs de kleine foutjes moeten eruit. Veel werknemers voelen zich jaloers als ze irrelevante dingen zien en ze zullen zich gefrustreerd en boos voelen en boos worden. De ontslagbrief is een soort officiële kennisgeving van het bedrijf en er mogen geen fouten in staan. Maar aangezien u niets weet over de specifieke organisatie, kunt u uw eigen oordeel gebruiken. Soms zal de werkgever, wanneer hij met een probleem wordt geconfronteerd, gewoon dingen veranderen om een probleem op te lossen. Het is beter om ervoor te zorgen dat de mensen die ontslagen worden, een schone lei krijgen.

Beroep op menselijke emoties Om de steun te winnen van de mensen die zich door het ontslagproces getroffen voelen, kunt u het best een beroep doen op hun gevoelens. In plaats van hen te vertellen dat hun functie wordt samengevoegd met een andere functie, kunt u bijvoorbeeld zeggen dat zij de baan hebben gekregen die zij wensten en dat u er zeker van bent dat het personeel er nog zal zijn. Als dit het geval is, zal zelfs het slechte nieuws over waarom uw positie wordt samengevoegd met een andere positie met een positieve reactie worden ontvangen. Wees eerlijk wanneer u een werknemer moet ontslaan, want er zijn veel dingen waarmee u rekening moet houden bij het opstellen van een ontslagbrief. U kunt verschillende redenen aanhalen die de situatie in de weg kunnen hebben gestaan, maar vermijd om de werknemers te specificeren waarom uw werknemer meerdere keren te laat op het werk is gekomen. Als u dat doet, zou u de steun van uw werknemer wel eens kunnen verliezen in plaats van winnen.

Het is heel goed mogelijk om specifieke redenen op te geven voor het beëindigen van het dienstverband van een werknemer. Als er bijvoorbeeld onbetaald loon is dat uw werknemer moet worden uitbetaald of als er inhoudingen op zijn salaris zijn, leg dit dan verder uit, omdat hij misschien terug kan komen om de redenen voor de situatie uit te leggen. Het is echter geen goede gewoonte om vrije dagen op te nemen voordat u ze kwijt moet. Als u dat doet, loopt u het risico dat de werknemer het werk echt gaat missen en het laatste wat u wilt is dat u hem op de eerste dag van de ontslagprocedure kwijt bent. Het kan ook zeer voordelig en veilig voor het bedrijf zijn om de werknemer na zijn ontslag in dienst te houden. In een dergelijke situatie is het gemakkelijker om een vergadering te beleggen en een rechtstreeks gesprek met uw werknemers te voeren. Er is ten minste één persoon die tegenover hen zal staan, dus iedereen zal kunnen luisteren naar wat u te zeggen hebt. Als de situatie slecht is, kunt u uw werknemer zelfs vragen naar zijn probleem en of hij inderdaad een inschattingsfout heeft gemaakt of dat er op een bepaald moment een fout van zijn kant is geweest. Zo krijgt u de informatie die u nodig hebt, zodat u niet verstrikt raakt in een confrontatie met uw werknemers over hun fouten. Toon aan geen vaderlandse politicus te zijn Dus, met al deze suggesties in het achterhoofd, moet uw ontslagbrief direct na de schriftelijke waarschuwing worden verstuurd. En als de fout eenmaal is toegegeven, en als dat niet genoeg is voor de werknemer, dan is dit duidelijk het moment om te heroverwegen of u wilt dat uw werknemer in de organisatie blijft of niet. In sommige gevallen zult u uw werknemer ook moeten vragen om een gesprek met personeelszaken bij te wonen om de situatie uit te leggen. Dit is een manier voor u en de werknemer om nog een kans te krijgen om de situatie uit te leggen en voor u en de werkgever om verder te peilen of u uw werknemer daadwerkelijk bij u wilt laten werken of niet.

Niet alle gevallen vereisen het gebruik van een ontslagbrief. U kunt zelfs overwegen dat als de werknemer wordt betaald met een vakbond  a. Er is geen contract tussen u en de vakbond. b. Het is vanwege een disciplinaire kwestie. c. Het is vanwege dubbele facturering en/of illegale activiteiten. Kledingvoorschrift overtredingen. Pensioenleeftijd kwestie. Als u al deze punten in gedachten houdt, kunt u het risico dat u in dit soort situaties terechtkomt, verlagen helemaal uit. En om u er nogmaals aan te herinneren, dat het beter voor u is om op deze manier positieve reacties te geven in plaats van de ontslagbrief te gebruiken. Want mond-tot-mondreclame is nu eenmaal de beste manier om reclame te maken en nieuwe werknemers te winnen. U moet consequent zijn, want dan krijgt u betere werknemers en zij zullen zich ook meer voor uw bedrijf inzetten.

Lees meer

Scheiding verwerken