september 5, 2021

Industrieel Ontwerpers

Industrieel vormgever

Wanneer massaproductie niet haalbaar is, denken industrieel ontwerpers aan unieke voorwerpen. Industrieel ontwerpers hechten veel waarde aan de sociale impact van hun producten. Samenvattend kan worden gesteld dat van ontwerpers wordt verlangd dat zij voorzien in uiteenlopende behoeften en dat zij verschillende consumenten betrekken bij het bieden van oplossingen voor die behoeften. Ontwerpers moeten verwachten hun werk aan te passen in antwoord op de behoeften van de klant, zich aan te passen aan de veranderende technologie, en aan de stroom van culturele overtuigingen en waarden. Hun werk moet worden geƫerd en gewaardeerd. Ontwerpers zouden moeten vechten om iedereen te helpen.

RESOURCES VOOR- 1. Albert Carmack, Werkelijkheid en illusie: Telekinese en menselijke waarneming (Provo: Brigham Young University Press, 2003, 256 pp, $29) (2. Sam Friedman, In Real Life: True Stories from the Fields of Science (Westport, CT: Anchor, 1998, 242 pp, $17.95) (3: Adam Kuhl, Power Systems: An Introduction to Engineering (Sorrento, CA: ACT, 2001, 180 blz, $29) (4. Robert A. Heinlein, Cat’s Cradle (New York: Bantam Books, 1982, 866 blz, $27)

Met uitzondering van het korte verhaal uit 1825, Mr. Peabody & Sherman, en het nieuwsbericht van vorige week, zijn de hier gegeven titels en links afkomstig uit Archisages and Documents of the Industrial Society (Steel-Oak) Op 31 maart 1975 werd in Bethlehem, Pennsylvania, de eerste van de nieuwe A&P-vloot in gebruik genomen. De boten werden vervaardigd uit knuppelmetaal en gebruikte kunststoffen, die uit verschillende bronnen werden betrokken. De boot nr. 1, die als eerste werd aangekocht, werd vervaardigd uit knuppelstaal, een legering van 28% chroom, 15% nikkel, 10% silicium, en .05% mangaan. De boot, die 16 voet (4,5 meter) lang was, woog slechts 42 ton. De twee nieuwe bootmodellen, de Boot Nr. 2, die 1 miljoen dollar kostte, en de Boot Nr. 3, die 2 miljoen dollar kostte, waren uitgerust met door de ontwerper goedgekeurde ontwerpkenmerken, zoals het snij-, knip-, rechttrek- en uitbloedingssysteem en de cutterhead dispenser. Steel-Oak begon gericht onderzoek te doen naar het Roe-buigen, met als doel een delta-balk boot te produceren die tot 65 mijl kon drijven voordat reparaties nodig waren. Roe buigen was zowel voordelig als duur om te organiseren. De aanschaf van speciale rubbervormapparatuur, het draaien van precisieklosjes met een hoge sterkte, en de mogelijkheid om vormdelen van hoge kwaliteit te vervaardigen, vergden jaren werk. A&P bleef het fabricageproces verfijnen, evenals het gebruik van billet en polymeren, met een verhoogde waterdichtheid, grotere corrosiebestendigheid, hogere geluiddemping en een kortere levensduur van het materiaal. Steel-Oak bleef Star Engine Dairies ontwikkelen, die gebouwd zijn volgens de lijnen van een transatlantische scheepvaartmaatschappij, voor gebruik bij een groot aantal klanten van A&P.